Valerie Claes en ik, Loriana Allegrezza, hadden eens na een Business Styling met een klant, een (welverdiende) pauze. Wat doen we dan? Als het mooi weer is, gaan we eventjes wandelen. En als het slecht weer is, blijven we gezellig op kantoor en checken we, zoals zovelen onder ons, onze social media kanalen. Tijdens het checken van onze social media kanalen kwamen wij terecht op een video van het vervelproces van een vogelspin. Na de nodige “ieuw” en “ehhh” kreten kwam er bij mij wel een aha-moment. Een moment dat ik iets leerde van een spin. Benieuwd wat een spin ons kan leren over ondernemen? Lees dan snel verder!
 

 

Van schattige puppy’s naar harige spinnen

Business Stylist Valerie is een échte dierenvriend, dus haar Facebook feed staat vol met schattige puppy’s! Maar ook met andere dieren en… Op een dag veranderde haar “oh kijk hier wat een schattige pup” naar “OMG …. ieuw moet je deze spin zien”. Met de nodige afschuw keken we beiden naar het vervelproces van een vogelspin. Na de nodige “ieuw” en “ehhh” kreten kwam er bij mij ook wel een aha-moment.

Voor ik verder ga met mijn aha-moment geef ik je graag even mee wat er gebeurt met een spin als ze wilt groeien. Wikipedia for the win!

“Spinnen behoren tot de geleedpotigen, ze hebben een uitwendig skelet van chitine wat het exoskelet wordt genoemd. Spinnen kunnen daarom niet groeien en moeten regelmatig vervellen. Alleen vlak na een vervelling is het lichaam van de spin zacht zodat het uit kan zetten. De vervelling wordt ook wel ecdysis genoemd. De juveniele spinnen zijn na een vijftal — sommige vogelspinnen pas na 10 vervellingen — volwassen. Het vervellen is voor de spin vaak een intensieve bezigheid.”

 

Spinnen en ondernemen

Spinnen kunnen enkel groeien als ze regelmatig vervellen. Een bevestiging van onze visie bij E-Volve. Toen ik E-Volve opgericht heb, heb ik een aantal statements gebundeld in een paspoort waar het DNA van E-Volve is uit voortgevloeidEn dat klinkt als volgt:

De wereld draait sneller dan ooit tevoren. Als gevolg brengt het ondernemerschap steeds meer en telkens weer grotere uitdagingen met zich mee. Er blijven namelijk aspecten bijkomen en het wordt altijd opnieuw een complexer kluwen om je in te bewegen. De gemiddelde “levensduur” van een bedrijf zakte maar liefst van 70 jaar naar ongeveer 15 jaar. Dat wilt zeggen dat elke 15 jaar een bedrijf zich helemaal opnieuw dient uit te vinden om relevant te blijven.

 

 

Conclusie

Als je je onderneming blijvend wilt laten groeien en evolueren MOET je ten gepaste tijden “vervellen”.

 
 
 
Succes! – Loriana Allegrezza

Ken jij de Skibidi al? Of anders gezegd, kan jij de Skibidi dansen en wat leert het je over ondernemen? Lees het hier!